مسمومیت های غذایی، راه ها و چاره ها
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

این روزها خبر مسمومیت ;های غذایی را از گوشه و کنار می ;شنویم. طی سال ;های اخیر انواع مسمومیت ;های گوارشی ناشی از غذای آلوده در کشور ما و حتی کشورهای توسعه ;یافته ;ای که از استانداردهای بهداشتی بالاتری برخوردارند به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شاید مهم ;ترین مساله بهداشتی پزشکی در کشور ما مسمومیت غذایی است که منجر به بیماری و مراجعه به پزشک می ;شود. در واقع از هر 5 نفر، یک نفر سالانه دچار مسمومیت غذایی می ;شود. علت اصلی مسمومیت غذایی، آلودگی غذاست که در اثر نگهداری و حمل ;و نقل نادرست و غیربهداشتی در خانه، رستوران و فروشگاه ;های توزیع موادغذایی رخ می ;دهد .

مقاله ۱ - مسمومیت های غذایی، راه ها و چاره ها

این روزها خبر مسمومیت ;های غذایی را از گوشه و کنار می ;شنویم. طی سال ;های اخیر انواع مسمومیت ;های گوارشی ناشی از غذای آلوده در کشور ما و حتی کشورهای توسعه ; یافته ;ای که از استانداردهای بهداشتی بالاتری برخوردارند به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شاید در هفته ;های اخیر مهم ;ترین مساله بهداشتی پزشکی در کشور ما مسمومیت غذایی است که منجر به بیماری و مراجعه به پزشک می ;شود.

در واقع از هر 5 نفر، یک نفر سالانه دچار مسمومیت غذایی می ;شود. علت اصلی مسمومیت غذایی، آلودگی غذاست که در اثر نگهداری و حمل ;و نقل نادرست و غیر بهداشتی در خانه، رستوران و فروشگاه ;های توزیع موادغذایی رخ می ;دهد . بنابراین لازم است برای پیشگیری از مشکلات گوارشی غذاهای خطرآفرین را بشناسیم و راه ;های مقابله با مسمومیت را یاد بگیریم.

مسمومیت غذایی سبب بروز علائم گوارشی گاهی همراه تب و لرز می ;شود که ناشی از خوردن غذای آلوده است. در اغلب موارد، غذا توسط میکرب ;ها و ویروس ;ها آلوده شده است. شرایط نامناسب نگهداری موادغذایی، آلودگی مواد اولیه غذا (مانند آلودگی گوشت، سبزیجات و...) رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام تهیه غذا یا تماس موادغذایی پخته شده و سالم با غذای ناسالم و آلوده و نیز نوشیدن آب ناسالم و... همه از دلایل آلودگی موادغذایی است.
علائم مسمومیت غذایی معمولا در کمتر از 48 ساعت بروز می ;کند.

گاهی اوقات مسمومیت با سالمونلا و ویروس سبب بروز علائم 12 تا 48 ساعت بعد می ;شود. در واقع در اثر خوردن غذاهای فاسد و آلوده به باکتری ;ها ، نوعی التهاب در معده و روده ایجاد می ;شود که اصطلاحا ;گاستروآنتریت نام دارد. باکتری ;ها سموم خود را به داخل لوله گوارش آزاد می ;کنند که باعث آسیب مستقیم و التهاب معده و روده می ;شود و علائمی چون اسهال، استفراغ و درد شکم ایجاد می ;کند. اکثر اوقات درد شکم به صورت چنگ ;زننده است. اسهال بیمار مکرر و آبکی است و ممکن است در آن خون، چرک یا موکوس (مایع ترشح شده از مخاط) ; نیز دیده شود و تب و لرز و ضعف و بی ;اشتهایی نیز از دیگر علائم مسمومیت غذایی هستند.

باکتری ;هایی که سبب مسمومیت غذایی می ;شوند

مسمومیت ناشی از سالمونلا:

سالمونلوزیس عفونتی است که به وسیله باکتری سالمونلا ایجاد می ;شود. برخی موادغذایی که این نوع مسمومیت در اثر مصرف آنها دیده شده، عبارتند از: گوشت گاو، گوشت مرغ و پرندگان دیگر، تخم ;مرغ، ماهی دودی و شیرخشک و شیر پاستوریزه نشده.

نوع خاصی از سالمونلا به نام «سالمونلا تایفی» نیز وجود دارد که احتمال آلودگی مواد پرپروتئین مثل شیر و تخم ;مرغ با آن بسیار زیاد و عامل بیماری تب تیفوئید است. مصرف غذاهای پخته شده ;ای که قبل از مصرف مجدد، خوب گرم نشده ;اند یا سرد مصرف شده ;اند، ممکن است سبب بروز این مسمومیت شود.

علائم و نشانه ;های این مسمومیت ممکن است دیر ظاهر شود و گاهی تا 48 ساعت پس از مصرف غذای آلوده بروز می ;یابد. علائم و نشانه ;های مسمومیت سالمونلایی شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع و استفراغ، اسهال آبکی و شدید، ضعف و درد شکم است.

مسمومیت ناشی از شیگلا:

شیگلوز عفونتی است که در اثر آلودگی غذاهایی مثل سیب ;زمینی، ماهی، میگو، شیر و سس مایونز به وجود می ;آید و سبب علائم مسمومیت و اسهال بسیار شدید می ;شود. انتقال این عفونت در اثر تماس دست ;های آلوده با موادغذایی است. علاوه بر تب شدید، لرز، تهوع، استفراغ و اسهال، گاه مدفوع بیمار حاوی رگه ;های خونی است.

مسمومیت ناشی از ای  کولای ;:

(E-Coli) گونه ;های خاصی از ای  کولای تولید سم در روده می ;کنند که سبب مسمومیت ;های غذایی و اسهال مسافرتی می ;شود. هر غذایی که به نحوی با این باکتری آلوده شود، این مسمومیت را ایجاد می ;کند. تب، لرز، سردرد، درد شکمی، درد عضلانی، اسهای شدید و آبکی و گاه خونی که منجر به کم شدن آب بدن و شوک می ;شود، از علائم این مسمومیت هستند.

مسمومیت ناشی از استافیلوکوک طلایی:

این مسمومیت نیز بسیار شایع است و علت آن سم روده ;ای استافیلوکوک طلایی است. آلودگی غذا به ترشحات بینی، گلو و دست افراد آلوده به میکرب سبب ایجاد این مسمومیت می ;شود. آلودگی فرآورده ;های گوشت و مرغ، سس ;ها، شیرینی ;های خامه ;ای و کره ;دار، سالادها، شیر و پنیر این مسمومیت را بروز می ;دهند که علائم آن استفراغ ;های ناگهانی، دردهای شکمی و اسهال است که گاهی خون و بلغم در آن ظاهر می ;شود.

مسمومیت ناشی از کلستریدیوم بوتولینیوم:

این مسمومیت یک مسمومیت شدید و کشنده است که در اثر مصرف غذاهای غیربهداشتی که به صورت نامناسب نگهداری شده ;اند یا بسته ; بندی نامناسب داشته ;اند، ایجاد می ;شود. سوسیس، کالباس، انواع کنسروها، کشک خانگی و عسل خام خالص می ;توانند به این سم آلوده باشند. به همین دلیل است که به کودکان زیر یک سال نباید عسل داد و باید از مصرف کنسروها و قوطی ;های بادکرده پرهیز کرد.

علائم مسمومیت با بوتولینیوم شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکت، خشکی و درد گلو و گاه یبوست و احتباس ادراری است. مهم ;ترین اقدام، رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی برای تجویز سریع سرم «ضد سم بوتولیسم» است. زیرا در صورت عدم درمان، فرد مسموم دچار فلج تنفسی و سپس مرگ می ;شود.

علاوه بر باکتری ;های فوق، باکتری ;های دیگر، ویروس ;ها، انگل ;ها و تک ;یاخته ;ها و قارچ ;ها نیز ایجاد مسمومیت غذایی می ;کنند.

چگونه از مسمومیت ;های غذایی پیشگیری کنیم؟

معمولا در تابستان به علت گرمای هوا شرایط مساعدی برای رشد و تکثیر باکتری ;ها فراهم می ;شود که این مساله سبب شیوع گسترده مسمومیت ;های غذایی است. بیشتر اوقات غذاهای آلوده از رستوران ;ها و فروشگاه ;های موادغذایی تهیه می ;شود ولی گاهی رعایت نکردن نکات بهداشتی یا بی ;دقتی در نگهداری درست موادغذایی در منزل سبب آلوده شدن غذا می ;شود.

درجه حرارت مناسب برای رشد باکتری ;ها بین 20 تا 40 درجه سانتی ;گراد متغیر است و این درجه دمای معمول اتاق در فصل گرماست. بنابراین هنگامی که غذای فسادپذیر را در این درجه حرارت قرار می ;دهیم، در حقیقت خودمان شرایطی را برای رشد و تکثیر میکرب ;ها فراهم کرده ;ایم.

بنابراین نگهداری موادغذایی در یخچال ضروری است و بسیاری از میکرب ;ها در شرایط دمای یخچال نیز قادر به رشد و زندگی هستند و باعث فساد میوه ;ها و کره و... می ;شوند مثلا شیر پاستوریزه را حداکثر تا 48 ساعت در داخل یخچال مصرف کنید، زیرا بیش از این مدت خیلی زود فاسد می ;شود. گوشت نیز اگر به مدت طولانی در یخچال استفاده شود، خیلی زود توسط میکرب ;های سرمادوست فاسد می ;شود.

نکته بسیار مهم دیگر برای جلوگیری از مسمومیت ;های غذایی نگهداری موادغذایی در ظروف دربسته است زیرا بسیاری از میکرب ;ها از طریق گردش هوا به سطح غذا انتقال می ;یابند؛ همچنین گردش هوا سبب تغییر بافت موادغذایی می ;شود. با این کار غذا را از هجوم حشرات نیز در امان نگه می ;داریم.

رویارویی با مسمومیت غذایی ;

علائم مسمومیت غذایی معمولا در عرض یک ساعت و حداکثر 3 روز پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می ;شود. اگر شکم درد با علائم مسمومیت ماندگار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ بویژه افراد آسیب ;پذیرتر مثل کودکان، خانم ;های باردار و سالمندان نیاز به مراقبت ;های ویژه ;ای دارند. اگر شما یا پزشکتان فکر می ;کنید مسمومیت غذایی مربوط به غذایی خاص از یک فروشگاه یا رستوران مشخص است، با مسوولان و موسسات نظارتی تماس بگیرید. با این کار از ابتلای دیگران به بیماری جلوگیری می ;کنید.

در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی و علائم ذکر شده، برای بهبود نسبی تا مراجعه به پزشک، نکات زیر را به کار ببندید:

مصرف مایعات ;

تحریک و التهاب روده ;ها و معده که سبب ایجاد اسهال و استفراغ می ;شود، باعث از دست رفتن مقادیر زیادی آب می ;شود. در این هنگام برای پیشگیری از کاهش آب بدن که خود منجر به کاهش فشارخون و رفتن به سوی شوک می ;شود، مقدار زیادی آب و مایعات رقیق بنوشید (البته بجز شیر و نوشیدنی ;های کافئین ;دار مثل قهوه و آبمیوه ;های ترش) ;، آب سیب و نوشابه ;های بدون گاز نیز مفیدند. بهتر است آب و مایعات را جرعه جرعه بنوشید تا منجر به استفراغ نشود. در صورت از دست دادن مایع فراوان بهتر است از پودر او.آر.اس ; (O.R.S) خوراکی استفاده کنید تا الکترولیت ;های از دست رفته بدن نیز جایگزین شوند.

دفاع طبیعی بدن ;

هنگام مسمومیت، بدن سعی در بیرون راندن سریع عوامل بیماریزا و سم ناشی از آنها دارد. مصرف داروهای ضداسهال با کند کردن حرکات طبیعی روده و قدرت دفاعی بدن برای دفع میکرب ;ها تداخل می ;کند. از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید و بگذارید سیر طبیعی بیماری طی شود. همچنین هیچ گاه خود را وادار به استفراغ نکنید.

مراجعه به پزشک ;

در صورت توام شدن علائم مسمومیت با هر یک از موارد زیر، حتما و هرچه سریع ;تر به پزشک مراجعه کنید:

1- دشواری در بلع، صحبت کردن یا تنفس، تغییر در وضع بینایی و ضعف عضلانی یا فلج عضلات پلک یا صورت و... (این مساله بعد از خوردن قارچ یا کنسرو بیشتر حائز اهمیت است.)

2 - تب بالای 7/37 درجه سانتی ;گراد

3 - استفراغ شدید (به حدی که بیمار تحمل هیچ گونه مایعی را در معده نداشته باشد.)

4 - اسهال شدید و ادامه آن تا 2 روز

5 - دردهای پیوسته و موضعی شکم ;

6 - وجود خون در مدفوع و استفراغ ;

7 - خشکی شدید دهان و تشنگی همراه با ضعف و بی ;حالی ;

8 - در صورتی که سیستم ایمنی شما ضعیف باشد (افرادی که مبتلا به ایدز، سرطان، مشکلات کلیوی و... هستند.)

اگر فقط بیماری خفیفی دارید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و استراحت کنید تا زمانی که احساس کنید می ;توانید غذای جامد مصرف کنید.

تا زمانی که اسهال و استفراغ شما رفع نشده است، از تهیه غذا برای دیگران خودداری کنید و اگر مجبور به این کار هستید، در شستشوی دستانتان خیلی دقت کنید.

در بسیاری از موارد، نیاز به درمان آنتی ;بیوتیکی برای مسمومیت غذایی وجود ندارد و حتی در بعضی موارد سبب تاخیر در روند بهبودی می ;شود.

کودکان زیر5 سال، خانم ;های باردار، سالمندان و بیماران، افرادی آسیب ;پذیر هستند و در برابر عفونت، زیاد مقاوم نیستند؛ بنابراین نباید از غذاهایی که بیشتر در معرض فساد هستند استفاده کنند.

کودکان آسیب ;پذیرترند

مسمومیت غذایی و به طور کلی اسهال و استفراغ برای کودک بسیار جدی و پرخطر است؛ زیرا کودکان به سرعت دچار کم ;آبی می ;شوند. همچنین دستگاه ایمنی کودکان هنوز به طور کامل رشد نیافته است. به همین دلیل مقاومت در برابر بیماری ;ها در کودکان کمتر است. در شرایطی که کودک دچار اسهال و استفراغ می ;شود، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- درجه حرارت بدن کودک را اندازه بگیرید و اگر تب بالا دارد به پزشک مراجعه کنید.

2 - مدفوع کودک را از نظر وجود خون و بلغم بررسی کنید.

3 - کودک را در بستر بخوابانید و هیچ گونه ماده غذایی به وی ندهید غیر از محلول او.آر.اس (که به صورت پودر در داروخانه ;ها وجود دارد.) یک بسته پودر او.آر.اس را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت سرد و کمی یخ بسته کم ;کم به کودک خود بخورانید. (هر 105 دقیقه 105 سی ;سی از آن را به کودک بدهید) ;.

4- در صورتی که اسهال و استفراغ کودک بیش از 6 ساعت طول بکشد و با اقدامات فوق علائم کنترل نشد، هرچه سریع ;تر کودک را به پزشک یا نزدیک ;ترین مرکز درمانی برسانید.

5 - در صورت امکان غذای آلوده ;ای را که منجر به مسمومیت کودک شده، شناسایی کنید و همراه خود نزد پزشک ببرید.

6 - در صورتی که کودک تب داشته باشد، با حوله خیس وی را پاشویه کنید و تب را پایین بیاورید.

7 - نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید و پس از دستشویی، دستان کودک خود را به طور کامل بشویید و خود نیز پس از تعویض پوشک کودک دستانتان را تمیز بشویید. (در کودکان، گاهی یک تا 2 هفته پس از بیماری نیز در مدفوع باکتری یافت می ;شود.)

در صورت مشاهده علائم کم ;آبی در کودک مثل خشکی دهان، خشکی اشک، کم شدن ادرار یا تپش قلب خیلی سریع او را به نزدیک ;ترین مرکز درمانی برسانید.

توصیه ;هایی برای مسافران ;

توجه به نکات زیر در سفر می ;تواند جلوی ابتلا به مسمومیت ;های غذایی را بگیرد:

1 - از آب و آبمیوه ;های بسته ;بندی و مجاز استفاده کنید و در صورتی که آب سالم در اختیار ندارید، حتما آب را 3 تا 5 دقیقه بجوشانید.

2 - از ماهی و گوشت ;های کاملا پخته شده استفاده کنید.

3 - در صورت استفاده از سبزیجات، آنها را به صورت پخته و داغ مصرف کنید.

4 - برای مصرف مجدد غذای پخته شده، حتما تا دمای 70 درجه سانتی ;گراد آن را گرم کنید.

5 - غذاهای فاسدشدنی را بیش از 2 ساعت خارج یخچال قرار ندهید.

6 - غذاهای خام را از غذاهای پخته دور نگهدارید.

اگر غذای پخته شده در منزل را برای ناهار خود حمل می ;کنید، فراموش نکنید که: تا لحظه ترک منزل غذاها را در یخچال نگهداری کنید و برای سرد نگهداشتن غذاها در طول مسیر و خارج از منزل از یخ و منبع سرمازای دیگر استفاده کنید. بعضی از غذاها را می ;توان حتی بدون منبع سرمازا ایمن نگهداشت که این غذاها شامل میوه ;ها و سبزیجات، پنیر، گوشت و ماهی کنسرو شده، چیپس، ژله، ترشی ;ها و نان است.

در خصوص غذاهایی که باید گرم مصرف شوند، بهتر است تا زمان مصرف گرم نگهداشته شوند. برای این کار غذا را در ظروف عایق ;دار مناسب و دربسته نگهدارید تا دمای آن بالای 60 درجه سانتی ;گراد حفظ شود.اگر برای گرم کردن مجدد از ماکروویو استفاده می ;کنید، برای حفظ رطوبت و افزایش ایمنی غذا روی آن را بپوشانید تا گرمای کافی به همه نقاط غذا برسد و حداقل تا 74 درجه سانتی ;گراد به غذای باقیمانده از وعده قبلی حرارت بدهید.

همه این نکات را رعایت کنید تا تابستان خوبی را در پیش داشته باشید.

در خرید مواد غذایی دقت کنید

هنگام خرید، تاریخ تولید و انقضای موادغذایی را کنترل کنید. برچسب روی بسته ;بندی بعضی از موادغذایی حاوی دستوراتی است که اگر به آنها عمل نشود، حتی در طول تاریخ مصرف تا قبل از تاریخ انقضا نیز بخوبی نمی ;توان از آنها محافظت کرد.

 هنگام خرید موادغذایی که در یخچال نگهداری می ;شوند، دقت کنید این مواد بیش از حد روی هم انباشته نباشند و سرمای کافی به تمام بسته ;ها برسد.

 سعی کنید غذاهای سرد و منجمد را آخر از همه خریداری کنید. غذاهای فسادپذیر را سریع به منزل برسانید و آنها را در جای سرد نگهدارید.

 تخم ;مرغ را سرد (یخچالی) ; از فروشگاه ;ها بخرید و در منزل نیز آن را سرد نگهدارید.

 تمام موادغذایی باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشند. اگر محصولی فاقد پروانه ساخت باشد، نشان می ;دهد هیچ یک از مراحل نظارت بهداشتی انجام نشده و وزارت بهداشت سالم بودن کالا را تایید نکرده است.

 محصولات بسته ;بندی شده مثل آب میوه، محصولات لبنی و گوشت حتما باید مجوز بهداشتی داشته باشند، هرچند برخی از این محصولات مثل بستنی ، آبمیوه ، ماست و ... به صورت غیربسته ;بندی و صنفی عرضه می ;شوند که در این صورت باید اطمینان داشته باشید این مراکز مجوز بهداشتی برای چنین فعالیت ;هایی را دارند و این مواد را به صورت کاملا بهداشتی تهیه می ;کنند.

 موادغذایی خام را جدا از غذاها و خوراکی ;های آماده، بسته ;بندی و حمل کنید به ترتیبی که با موادغذایی دیگر تماس نداشته باشند.

راه های ; نگهداری از مواد غذایی ; در ;منزل ;

 تکثیر اغلب باکتری ;ها در یخچال، کند و در فریزر متوقف می ;شود، اما یخچال و فریزر نمی ;تواند باکتری ;ها را نابود کند. بنابراین باید از پخش و انتقال آنها به یک ماده غذایی دیگر جلوگیری کنید.

 از آلوده شدن غذاهای دیگر با آب گوشت، مرغ، ماهی و تخم ;مرغ جلوگیری کنید برای ذوب غذاهای یخ ;زده آنها را در دمای اتاق نگهداری نکنید، بلکه آنها را در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری کنید و از فریز کردن غذاهایی که یک بار فریز شده و سپس ذوب شده است، بپرهیزید.

 تخم ;مرغ را در یخچال نگهداری کنید و بهتر است تخم ;مرغ ;های شکسته یا ترک ;دار را دور بریزید. از شستشوی تخم ;مرغ پیش از نگهداری خودداری کنید. تخم ;مرغ سالم را پس از شکستن و خارج کردن از پوسته سریع استفاده کنید. در غیر این صورت در ظرف دردار و تمیز در یخچال نگهدارید. تخم ;مرغ خام دارای باکتری ;های ایجادکننده مسمومیت غذایی است که با پختن کامل تخم ;مرغ از بین می ;روند. بنابراین از خوردن تخم ;مرغ نیم ;پز (عسلی) ;، سس مایونز و بعضی از دسرها و بستنی ;ها که با تخم ;مرغ خام تهیه شده ;اند، خودداری کنید.

 حداکثر زمان ماندگاری موادغذایی فاسد شدنی و نیز بسیاری از میوه ;ها و سبزی ;ها در صفر درجه سانتی ;گراد، دو هفته و در 5 درجه سانتی ;گراد یک هفته و در درجه حرارت اتاق (22 درجه سانتی ;گراد) ; چند ساعت است.

دمای یخچال خود را بین صفر تا 5 درجه سانتی ;گراد نگهدارید.

 برای جلوگیری از مسمومیت ;های غذایی هیچ وقت غذا را به صورت نیمه ;گرم مصرف نکنید بلکه غذا را به طور کامل گرم کنید. غذاها بویژه گوشت را تا دمای 160 درجه فارنهایت بپزید و برای گرم کردن تا 165 درجه فارنهایت به آنها گرما بدهید.

 برای برش گوشت و غذاها از تخته ;های مناسب استفاده کنید؛ تخته ;های پلاستیکی و مرمری بهترند؛ زیرا چوب محلی برای جذب باکتری ;ها و میکرب ;ها و شستشوی آن هم دشوار است. سبزیجات خام و میوه ;ها را کاملا بشویید. فقط شربت و آبمیوه ;های پاستوریزه مصرف کنید.

 

مقاله ۲ - راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی در مدارس

مسمومیت های غذایی و به طور کلی بیماری هایی که مربوط به غذا می شود یکی از شایع ترین مسائلی است که دانش آموزان و مربیان بهداشت با آن درگیر می شوند.

مسمومیت های غذایی در اثر خوردن مواد غذایی ای به وجود می آید که به وسیله باکتری، ویروس، انگل، سموم شیمیایی و سایر مواد مضر دیگر آلوده شده باشد. زمانی که این مواد غذایی آلوده راهی دستگاه گوارش می شوند علائمی مانند حالت تهوع، دردهای شکمی، اسهال و یا تب در فرد به وجود می آیند و حتی در موارد پیشرفته تر می تواند منجر به خطرات جدی تری مانند از کار افتادن کلیه ها و حتی مرگ شود.

از طرف دیگر کوچکترین کم توجهی و نظارت نکردن بر بوفه ها یا رعایت اصول بهداشتی از سوی دانش آموزان و کارکنان مدرسه می تواند موجب بیمار شدن تعداد بسیاری از دانش آموزان شود.

البته فعالیت های مربیان بهداشت فقط به نظارت محدود نمی شود بلکه آموزش دانش آموزان، کارکنان مدرسه و حتی والدین از مسئولیت های آنان است زیرا تمام دانش آموزان در زنگ های تفریح از مواد غذایی ارائه شده در بوفه استفاده نمی کنند. بعضی ها از مغازه های مختلف و حتی دستفروشان خوراکی می خرند و بسیاری هم خوراکی هایی که در منزل و از سوی والدین تهیه شده است را به مدرسه می آورند.

بنابراین باید به دانش آموزان و والدین آنها در انتخاب خوراکی های مناسب برای مدرسه، شرایط ایده آل نگهداری مواد غذایی، دمایی که مواد غذایی مختلف در آن فاسد می شوند و به طور کامل پخته شدن و گرم کردن یا سرد کردن کامل آنها اطلاعاتی داده شود.

تلاش های مربیان بهداشت برای ارتقای سطح بهداشت مواد غذایی مصرف شده توسط دانش آموزان نباید مقطعی باشد، بلکه باید به جزئی از سیاست های کلی و خط مشی مدیران و مسئولان مدرسه تبدیل شود. اگر رعایت اصول بهداشتی، آموزش دانش آموزان و والدین و کارکنان و رعایت قوانینی خاص در این باره جزو سیاست های مدرسه باشد، دیگر با تغییر مدیر، مربی بهداشت یا سایر کارکنان این اصول به فراموشی سپرده نمی شود.

قوانین و اصولی که به منظور ارتقای سطح بهداشت مدرسه وضع می شوند باید بر پایه همکاری همه جانبه و متقابل دانش آموزان، کارکنان مدرسه و والدین باشد. بهتر است این قوانین به صورت مکتوب درآیند و در آنها به طور دقیق مشخص شود چه کار باید انجام شود، ضرورت انجام این کار به چه علت است و چه کسی باید آن را انجام دهد. همچنین می توان در ابتدای هر سال تحصیلی، براساس قوانین کلی که قبلاً تنظیم شده اند، برنامه های خاصی برای ارتقای سطح سلامت در نظر گرفت، بودجه لازم را به آن اختصاص داد و برای رسیدن به آن اهداف مهلت زمانی تعیین کرد.

آموزش والدین و استفاده از همکاری آنها به موازات سایر برنامه های بهداشتی مدرسه باید در دستور کار قرار گیرد. والدین می توانند بیشترین تأثیر را روی فرزندانشان بگذارند و با الگوسازی مناسب آنها را به رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست ها ترغیب کنند. اگر والدین و مسئولین مدرسه در کنار یکدیگر برای آموزش اصول بهداشت و تغذیه مناسب به دانش آموزان تلاش کنند نتایج بسیار بهتری حاصل خواهد شد.

یکی از مواردی که به افزایش سطح سلامت مواد غذایی ارائه شده در مدرسه کمک می کند نظارت کامل و پیوسته بر بوفه و آشپزخانه و کارکنان آن است. رعایت کردن اصول بهداشت فردی کارکنان این بخش از جمله مواردی است که باید به طور مکرر مورد نظارت قرار گیرد. این افراد باید به طور مرتب استحمام کرده، لباس های تمیز بپوشند، در حین کار از شستن دست ها طفره نروند و زمانی که بیمار هستند به سر کار نیایند و آزمایش های صحت سلامت باید هر ۶ ماه یکبار انجام شود.

همچنین باید به آنها در چگونگی شرایط نگهداری مواد غذایی مختلف و مدت زمان پخت کامل آموزش داد تا به طور ناخواسته غذای فاسد به دانش آموزان عرضه نکنند. وسایل مورد استفاده در آبدارخانه، آشپزخانه و بوفه باید کاملاً سالم و تمیز باشند. از ظروف یا وسایل آشپزخانه شکسته یا لب پریده یا وسایلی که به راحتی تمیز نمی شوند نباید استفاده کرد. یخچال باید کاملاً سالم باشد و توانایی خنک کردن مواد غذایی را داشته باشد. فضای آشپزخانه نباید به گونه ای باشد که افراد زیادی به داخل آن رفت وآمد داشته باشند. فقط کارکنان این بخش می توانند وارد آشپزخانه شوند و از وسایل آن استفاده کنند.

متأسفانه در برخی از مدارس، فضای آشپزخانه، محلی برای انبار کردن وسایل مختلف شده است. همچنین بهتر است برای محدود کردن ورود و خروج ها به آشپزخانه، یخچالی را در بیرون آشپزخانه گذاشت تا دانش آموزان خوراکی هایی که باید خنک نگهداری شوند را در آن بگذارند.

یکی از مواردی که رعایت آن تا حد زیادی در کم شدن بیماری های دانش آموزان مؤثر است، ترغیب کردن دانش آموزان به شستن دست بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن است. اولین قدم برای این کار، این است که تعداد شیرهای دستشویی باید متناسب با تعداد دانش آموزان مدرسه باشد تا آنها به بهانه شلوغ بودن از شستن دست منصرف نشوند. همچنین باید آب گرم و صابون مایع نیز به مقدار کافی در دسترس دانش آموزان باشد.

اگر مدرسه سالن غذاخوری دارد، بهتر است در ورودی سالن، دستشویی جداگانه ای وجود داشته باشد تا دانش آموزان قبل از خوردن غذا دست هایشان را بشویند. همچنین در اردوها اگر غذا در مکانی سرو می شود که آب در دسترس نیست می توان به جای آن از ژل های مخصوص شستن دست استفاده کرد.

دوره ابتدایی، بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم و اصول بهداشتی به دانش آموزان است به گونه ای که آنها بتوانند در سال های آینده نیز این اصول را در زندگی خود مراعات کنند. بهتر است در این دوران به دانش آموزان درباره خرید نکردن از دستفروشان، انتخاب مواد غذایی سالم به عنوان تغذیه مدرسه و خوردن غذاهای مختلف با دمای مناسب (کاملاً گرم یا کاملاً سرد) آموزش داد. این آموزش ها می توانند در قالب بروشور، پوستر، نمایش و مسابقات مختلف به دانش آموزان ارائه شوند.

منابع: مقاله ۱ -  جام جم آنلاین، دکتر شیدا آرامش

مقاله ۲ - سایت بازیاب،  فاطمه ترابی


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 574359
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1